Voor veel therapeuten is de m. psoas een wat mysterieuze spier, diep in de buikholte verscholen, waardoor de spier onbereikbaar lijkt. De psoas is ook de diepst liggende spier van het menselijk lichaam, maar is goed te behandelen als je weet hoe je deze spier kunt vinden.

 

Een rondje googelen levert uiteenlopende visies over het behandelen van de psoas op. Zo tref je informatie aan die ons vertelt dat de psoas altijd strak staat en dat je de spier daarom flink moet releasen en stretchen. De andere richting vindt dat het gebied rond de psoas veel te veel kwetsbare structuren heeft en dat je er daarom met je vingers af moet blijven. Je zou schade aan kunnen richten aan weefsels en organen. Behoorlijk verwarrend allemaal. Wat kun je nu eigenlijk wel met de psoas en hoe pak je dat aan?

 

Anatomie en functie

 

De psoas spiergroep bestaat uit 3 spieren: de psoas major, de psoas minor en de iliacus. Meestal wordt de psoas in één adem genoemd met de iliacus: de iliopsoas, maar dat is feitelijk onterecht. Het zijn wel degelijk twee verschillende spieren. Ze delen de aanhechting op de trochanter minor en hebben als belangrijkste functie heupflexie gemeen. Tegelijkertijd zijn het ook elkaars antagonisten: de psoas assisteert bij exorotatie van het heupgewricht, terwijl de iliacus endorotatie kan geven. De iliacus helpt bij het stabiliseren van de knie.

 

De psoas is actief als je staat of zit, om de rug rechtop te houden en is meer een houdingsspier dan een bewegingsspier. De iliacus daarentegen doet weinig als je rechtop staat, maar tijdens wandelen is de iliacus voortdurend actief. De psoas is vooral actief bij het inzetten van de loopbeweging. De linker en rechter psoas werken samen als een team. De functie van de psoas wordt nog ondersteund door een gezonde samenwerking van de buikspieren, de adductoren en de spieren van de bekkenbodem.

 

In de Taoïstische traditie wordt de psoas beschouwd als de ‘spier van de ziel’, die de zogeheten Dan Tien, een belangrijk energiecentrum in het lichaam, omgeeft. Een soepele en sterke psoas geeft ons aarding en laat energie stromen door spieren, botten en gewrichten. Kortom, een gezonde, soepele en sterke psoas biedt vele voordelen voor onze gezondheid.

 

Ademhaling

 

De psoas is verbonden met ons reptielenbrein, het oudste deel van het brein dat onze overlevingsinstincten bestuurt. In geval van gevaar, angst of stress spant de psoas automatisch aan, klaar om te vechten, te vluchten of te bevriezen (freeze, fight, flight). De belangrijkste reactie van ons lichaam op angst en stress is flexie van de romp en dat is weer precies de functie van de psoas! Om te kunnen vluchten of te vechten moeten we eerst onze romp in flexie brengen.

 

Het diafragma heeft directe invloed op de ademhaling en de angstreflex.

 

Door onze snelle, voornamelijk zittende en gestreste leefstijl, waarbij ons sympathische zenuwstelsel voortdurend actief is, raakt de psoas chronisch verkort. Daarbij komt nog dat veel mensen ook in de foetus-positie op de zij in bed liggen, waardoor de Iliopsoas ook tijdens de nacht niet in een verlengde positie kan komen.

 

Klachten

 

Als de psoas voortdurend is aangespannen, dan verkort deze spier uiteindelijk. Het gevolg daarvan is klachten zoals lage rugpijn, pijn aan het SI-gewricht, problemen aan de tussenwervelschijven, scoliose, kniepijn, pijnlijke hamstrings, menstruatiepijn, problemen met de stoelgang en degeneratie van het heupgewricht.

 

Naast deze structurele problemen heeft een strak staande psoas effect op de organen in de buikholte en zorgt voor dysfunctionele diafragma ademhaling.

 

Ook geeft de verkorte psoas signalen af aan het lichaam dat er gevaar dreigt.

 

Releasen, stretchen of versterken?

 

Voordat je de psoas gaat behandelen is het van belang na te gaan of de psoas ‘overwerkt’ (‘sterk’, ‘compenserend’) of ‘onderwerkt’ (‘zwak’) is. Met behulp van weerstandstesten is dat vast te stellen.

 

De psoas kan verkort zijn, dus ‘strak’ staan, maar toch ‘zwak’ testen. Als de psoas zwak of onderwerkend is, dan is er een andere spier die deze zwakte compenseert. Deze spier is vaak pijnlijk en ‘overwerkt’. Een onderwerkende psoas stretchen en releasen geeft meer instabiliteit, waardoor de klachten toenemen. Door de juiste behandeling aan de spieren te geven wordt de balans hersteld.

Prijs psoas massage: duur ca. 30 minuten voor € 26,00

Boek nu!

Nek Schouder massage

Prijs per 30 minuten € 26,00    

Prijs per 60 minuten € 47,50    

Holistische massage

Prijs per 30 minuten € 26,00

Prijs per 60 minuten € 47,50  

Zweedse Massage

Prijs per 30 minuten € 26,00

Prijs per 60 minuten € 47,50      

Shiatsu Massage

Prijs per 30 minuten € 26,00

Prijs per 60 minuten € 47,50

Hotstonen-massage

Prijs per 30 minuten € 26,00

Prijs per 60 minuten € 47,50 

Therapeutische massage

Prijs per 30 minuten € 26,00

Prijs per 60 minuten € 47,50

 



Boek nu!

Ontspanningsmassagetilburg.nl

Gronsveldlaan 57 5043LR Tilburg

Tel: 06 - 47 37 95 96

K.V.K. 63580381

B.T.W. NL050335339B02

Bank: NL45RABO0304888966